A Ludwig Múzeum legújabb
különlegessége a Robert Mapplethorpe amerikai fényképész életművét bemutató
kiállítás. Én is ott jártam - hogy ne jártam volna, amikor múzeumkedvelőnek bűn
egy ilyet kihagyni. A pénztárnál szépen kifizettem a jegyet, mellé pedig kaptam
egy csomó prospektust az elkövetkezendő kiállításokról. (Ami, meg kell
jegyeznem így zárójelben, a Ludwig Múzeum egyik legkirályabb a dolga, mert ha
széthajtjuk ezeket, iszonyat vagány posztereket kapunk.) Figyelem! Erogén zóna
következik a javából!
Fellifteztünk Dani haverommal a
harmadikra, az unott jegyszedő lepecsételte a jegyünket és már nézelődtünk
is. Dani eleinte megijedt, hogy olyan
helyre vittem, ahol Louise Bourgeouis-król, meg számunkra teljesen ismeretlen
nyolcvanas évekbeli színészekről lesznek portrék. Aztán beindult a dolog, ahogy
Mapplethorpe önarcképeihez értünk. Személyes kedvencem az 1988-ban készült Self
Portait, amelyen Mapplethorpe-ot körbeöleli a sötétség. A fényképen
sétabotjának feje, illetve az ő arca lebeg csupán a semmiben. Nézem őt, aztán a
botra siklik a tekintetem, és így újra, meg újra. Mapplethorpe-tól szokatlan
fotó ez, hiszen nem terül el rajta olyan „művészkedősen”, nincsenek nemi szervek,
sehol egy meghökkentő részlet. Öreg, gondterhelt és beteges: mi tudjuk, hogy
ekkor már csak egy éve volt hátra az AIDS-cel folytatott küzdelméből. A
halálfejes sétapálca és a sötétség, ami a bizonytalanság és baljósság érzetét
kelti, csak még inkább kihangsúlyozzák, hogy valami nagyon nincs rendben a fotó
készültekor. (Zseniális fotó.)
A kiállítás felépítését dicsérendő, hogy a semleges bevezető után szép fokozatosan találkozunk egymás után perverzebbnél perverzebb alkotásokkal. Olyanokkal, amikre a szomszéd Rozi néni csak annyit mondana: „Pisti, gyere már, ez valami felháborító”. Dagerrotípiák egy homoszexuális pár együttlétéről. Pénisz összekötözve. Maga Mapplethorpe kifeszítve. Fenekek. Végbélnyílás. Aktok. Pillanatképek a számtalan hasonló fénykép közül.
Tudjátok, furcsa, ugyanakkor felszabadító érzés volt úgy
rátekinteni egy nemi szervre, hogy az csak tárgy, egy testrész, mint egy kéz
vagy láb, ahogy egyébként is kezelni kellene az ilyet és nem elpirulva másra
terelni a szót. Nálunk ez továbbra is súlyos téma. A mögöttünk sétáló idős
német házaspár azonban állítom, lazábban kezelte a zokniba csomagolt
herezacskót, mint mi, fiatalok.
Ahogy itt ülök és nyomogatom a billentyűket, az jutott
eszembe, kinek is ajánlanám a kiállítást. Azon kívül, hogy természetesen
mindenkinek. Ami biztos: olyan ne látogasson el, aki nem nyitott a kortárs
–már, ha lehet a nyolcvanas éveket kortársnak hívni - törekvésekre, aki nem
tűri a meztelenséget, a kitárulkozást, az erotikát. Aki nem tudja befogadni,
hogy Mapplethorpe annak ellenére, hogy Patti Smith személyében élettársra lelt,
homoszexuálisnak vallotta magát, és bizony (itt jön megint Rozi néni
felkiáltása) lesz olyan fénykép, amikor egy ostor lóg ki a művész
végbélnyílásából. Fel kell ezekre készülni.
Aki pedig álmélkodni szeretne, összeegyeztetni magában az
olyan ambivalens érzéseket, mint a gyönyör és undor és ezt élvezné is, annak
mindenképpen ott a helye. Én azt mondom, megéri egy ilyen népszerű és
polgárpukkasztó személyiség kiállítására kinyitni a pénztárcánkat, ha már idehozzák
szinte a lábaink elé, Pestre.
Véleményem szerint ne látogassunk
el úgy, hogy nem olvasgattunk előtte néhány honlapot Mapplethorpe-ról. Így
válnak érthetővé bizarr önarcképei, témaválasztásai, illetve azok időben való
elhelyezkedése.
Továbbá megemlíteném, hogy az ajándékboltban tök diákbarát
áron tök menő dolgokat szerezhetünk be akár a kiállításhoz, akár más alkotóhoz
kapcsolódóan. Ha megsértődtünk a Ludwig Múzeumra és az egész világra ennyi
péniszért, legalább éljük ki magunkat a tárlat végén. Én mondjuk enélkül is
megtettem.
A kiállítás by the way szeptember 30-ig megtekinthető. Addig
annyiszor megnézhetjük Rozi nénivel, ameddig meg nem szokja a látványt. Ja, és
Dani üzeni a Ludwig Múzeumnak: mocsok bátrak vagytok!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése